ANKARA- Hurda araç teşvik yasasının yeniden gündeme
alınarak ticari araçlar için yeniden çıkarılması gerektiğini belirten TESK Genel Başkanı Bendevi Palandöken,
“Bilindiği
üzere ülkemizde 28 milyon 750 bine yakın araç var. Bunların ortalama yaşı, TÜİK
verilerine göre, 14,5'in üzerinde. Bu araçlar artık ekonomik ömürlerini
doldurmuş durumda. Araçlarını yenilemek isteyen pek çok vatandaşımız var fakat yeni
enflasyonla mücadeledeki yeniden değerlendirme oranlarında bunlar da vergiye
tabi olacak. Halbuki bizim bu araçların hepsi ekonomik ömürlerini doldurmuş.
Mal sahiplerinin ellerinde ekonomik olarak kazancı olmayan, çevreye ve doğaya
zararlı hale gelmiş, yakıt israfı da çok büyük olan eski teknoloji olan
araçlar. Kısacası araçların hepsi hurdaya çıkmış vaziyette. Hızlı bir şekilde
sorunun çözümü için araçların yaşlarına yönelik bir teşvik programı yeniden
uygulanmalı” dedi.
“HURDA ARAÇ TEŞVİK YASASI ESNAFI RAHATLATIR”
Hurda araçların kara duman salınımı ve egzoz emisyon değerlerinin
çevre ve insan sağlığı üzerinde olumsuz etkiler oluşturduğuna dikkati çeken Türkiye
Esnaf ve Sanatkârları Konfederasyonu (TESK) Genel Başkanı Bendevi Palandöken, “Bildiğiniz üzere, çok az kilometre yapmış
okul servis araçları var. Bu araçlarda da tabi yaş sınırı olduğu için Milli
Eğitim Bakanlığı, 12 yaş üzerindeki araçların hizmet yapamayacağını belirtiyor.
Konuyla alakalı mahkeme kararları da var. Bazı okul servis araçlarının
kilometresi düşük olduğu için bu durum araç sahiplerini mağdur ediyor. Öte
yandan çevrenin kirlenmesine, yakıt harcamalarına, hurda ithalatına bir
handikap oluşturuyor. Bunun da netice itibariyle halledilmesi lazım. Artık
okullar açılıyor, birçok servis yapan insan zor durumda. Geçmiş yıllarda olduğu
gibi piyasanın şu anda en çok ihtiyaç duyduğu hurda araç teşvik yasası tekrar gündeme
gelmeli” diye konuştu.
“ARACINI
YENİLEYECEK OLANA VERGİ MUAFİYETİ GETİRİLMELİ”
Hurda araçlarını yenileyecek olanların mevcut
borçlarını ödemekte kolaylık sağlanması gerektiğini de belirten Palandöken, “Enflasyonist ortamda hurda araçların
ekonomiye kazandırılması hem ekonomiyi canlandıracak hem de büyük bir girdi
sağlayacak. Bu teşvik, aracını yenilemek isteyen, hurda ithalatı yapan esnaf ve
birçok meslek dalına da yarar sağlayacak. Devletimiz de bundan bir kayıp
yaşamadan yüksek miktarda gelir elde edecek. Kazan kazan modeli ile hem
devletimiz hem de esnafımıza fayda olacak. Öte yandan araçların yenilenmesi
karayollarındaki güvenliği de sağlayacak. Kısacası bu araçlar yasadan
yararlanmak suretiyle hurda araçların yerini almalı. Bununla ilgili
çalışmaların neticelenmesinde geç kalınsa da zaman kaybedilmeden bir an önce
hurda teşvik yasası çıkmalı” şeklinde konuştu.