ANKARA-
E-ticaret
sitelerinden satış yapan esnafın aldığı hizmete göre değişkenlik gösteren
komisyon oranları için taban ve tavan belirlenmesi gerektiğini dile getiren
TESK Genel Başkanı Bendevi Palandöken, “Günümüzde
adeta vazgeçilmez bir hal alan internet alışverişlerinde müşteri portföyü
genişleyen esnafın ulaştığı kitle artsa da e-ticaretteki komisyonlar, sitelerin
yaptığı reklamların bedelinin esnafa yansıtılması gibi durumlar esnafın belini
büküyor. Alınan hizmete göre farklılık gösteren, yüzde 45’i bulan komisyon
oranlarına taban ve tavan uygulaması getirilmeli. Çünkü yüksek komisyon
oranları, esnafa külfet olurken satış fiyatlarını en az yüzde 20 oranında
etkileyerek vatandaşa pahalılık olarak yansıyor. Öte yandan sitelerin yaptığı
reklamların bedeli esnafa kesilmemeli. E-ticaret yapan esnafımız haftada bir
defa indirim yapmaya zorlanmamalı” dedi.
-“BAZI
E-TİCARET SİTELERİ ESNAFIN SATIŞINDAN DAHA ÇOK KÂR EDİYOR”
Bazı e-ticaret firmalarındaki astronomik
komisyon oranlarının esnafa, vatandaşa ve ülke ekonomisine zarar verdiğini söyleyen
Türkiye Esnaf ve Sanatkarları Konfederasyonu (TESK) Genel Başkanı Bendevi
Palandöken, “Sabah dükkanını erkenden
açan, sabırla siftah bekleyen esnafımız artık e-ticarette de boy göstermeye
başladı. Fakat esnaf ve sanatkarımızın bu atılımına karşılık, internet
üzerinden yaptıkları satışlarda kendi kazançlarından daha fazlasını komisyon
oranlarına vermeleri adil değil. Yüzde 5 ile 45’leri bulan, kurye bedeli ve
reklamlar gibi hizmete göre değişkenlik gösteren komisyonları oranları, ürün fiyatlarını
artırarak enflasyonu tetikliyor. Komisyon oranı ne kadar artarsa ürünün satış
maliyeti de aynı oranda artmak zorunda kalıyor. Biz esnaf ve sanatkârlar olarak
bu hizmeti almak istiyoruz fakat altından kalkamadığımız komisyon oranları ile
bazen zararına satış yapmak mecburiyetinde kalabiliyoruz. Hem esnafımızın
satışının düşmesine sebep olan hem de vatandaşın daha fazla maliyetle ürün
almasına yol açan bu durumun önüne geçmek için komisyon oranlarına mutlaka
taban ve tavan uygulaması getirilmeli. Esnafımızın bu alana yöneliminin önü
açılmalı” dedi.
-“E-TİCARET
ESNAF İÇİN DAHA CAZİP HALE GETİRİLMELİ”
E-ticaret yapan esnafın giderinin çok fazla
olduğuna dikkat çeken Palandöken, “Örnek
vermek gerekirse 100 liralık bir ürünü internette satışa koyan esnafımız
platforma ortalama yüzde 20 civarında bir komisyon ödüyor. Bunun yanında yüzde
35’leri bulan gelir vergisi, dükkân ve çalışan giderleri, e-ticaret sitelerinin
kuryelerine ödenen ekstra ücret, KDV derken esnafın sattığı üründen cebine 5’te
1’i kadar kâr bile kalmıyor. Günümüzde ticaretin internet ortamına kaydığı
herkesçe aşikâr fakat esnafın burada satışlarını artırması için daha cazip hale
getirilmesi gerekiyor. Bu siteler kampanya reklamları yapıyor ancak onun
bedelini dahi esnafa kesiyor. E-ticaret firmaları esnafımız için elini taşın
altına koyarak bu yükü hafifletmeli” şeklinde konuştu.