PALANDÖKEN, “EFSANE KASIM DEĞİL EFSANE PAZARLAMA TAKTİĞİ”
ANKARA- Kasım ayının
başlamasıyla birlikte yanıltıcı indirim kampanyalarının hızla çoğaldığına
dikkati çeken TESK Genel Başkanı Bendevi Palandöken, “Kasım ayı, elbette efsane bir ay oldu. İnsanlar, alışveriş sırasında
ürünlerin biraz daha ucuz olduğunu varsayarak piyasada bir hareketlilik
yaratılmasını olumlu bir gelişme olarak görüyor. Ancak, bu durum aslında
‘Efsane Kasım’ değil, "efsane bir pazarlama taktiği" oldu. Bu tür
özel günlerde dikkatli olmak gerekiyor. Eskiden, meslek kuruluşlarından izin
alınarak, yılın başında ya da sonunda gerçek indirimler yapılırdı. O dönemlerde
fiyatlar önceden şişirilmez, ardından da ‘indirim yaptık’ gibi söylemlerle
aldatıcı kampanyalar düzenlenmezdi. Ancak maalesef bugün durum böyle değil.
Fiyatlar iyi analiz edilmediği için, aldığınız ürünün gerçek fiyatını
hesaplamak mümkün olmuyor. Bu yüzden ilgili meslek odalarının izni olmadan
yapılan indirimlere itibar edilmemeli” dedi.
-“YÜKSEK ORANLARDA İNDİRİM ETİKETLERİ GERÇEĞİ
YANSITMIYOR”
Firmaların
yüzde 80’e varan oranlarda indirim yapmasının gerçeği yansıtmadığını dile
getiren Türkiye Esnaf ve Sanatkarları Konfederasyonu (TESK) Genel Başkanı
Bendevi Palandöken, “Böylesine yüksek
kar marjları gerçekçi değil. Yüzde 80-100 gibi indirim oranları sürdürülebilir
bir kazanç modeli olamaz. Bu nedenle, bu kampanyaların Bakanlık tarafından
denetlenmesi gerekiyor. Aynı şekilde, güvenilir olmayan sitelerden alışveriş
yapılmasının sakıncalarına da dikkat edilmeli. 3D güvenlik doğrulaması olmayan
yerlerden alışveriş yapan vatandaşlar, mağduriyetlerini sıkça dile getiriyor.
İnsanlar, dokunup görmedikleri ürünleri cazip fiyatlarla sipariş ederken,
sonunda hayal kırıklığı yaşayabiliyorlar. Tabii ki çağdaşlıktan geri kalmamamız
gerekiyor. Ancak bu durumda yapılacak şey, güvenli sitelerden alışveriş yapmak.
Ayrıca, fiyatlardaki anormalliklerin oturması, istikrar sağlanması ve
vatandaşların bütçelerine uygun alışveriş yapmaları için bu tür aldatıcı
kampanyaların önüne geçilmesi şart. İnsan sağlığına zarar veren veya kalitesiz
ürünlerin satışını engellemek, tüketicinin korunması adına önemli bir adım
olacaktır” şeklinde konuştu.
-“BU DÖNEMDE FIRSATÇILARA DA GÜN DOĞUYOR”
Öte
yandan indirim dönemlerinde fırsatçıların da iş başında olduğunu hatırlatan
Palandöken, “Vatandaşlar, görmeden
aldıkları birçok ürünle ilgili hataların arttığını fark ediyor. Bu nedenle,
meslek odalarının ve esnaf birliklerinin izinleriyle gerçek indirimlerin yapılması,
bu kampanyaların görünür bir yerde ilan edilmesi ve ürünlerin kalitesinin
değerlendirilmesi gerekiyor. Ürünlerin gerçek değerinin anlaşılması için,
fiyatların önceden şişirilip şişirilmediğinin iyi analiz edilmesi şart. Aksi
takdirde, paranız boşa giderken sizi mutlu etmesi gereken alışverişler
mutsuzluk yaratabilir. Bu durumun bütün sektörlere yayıldığını görmek mümkün.
İnsanlar geçim derdinde ve bütçeleri sınırlı olsa da, temel ihtiyaçlarını
karşılamak zorunda. Ancak, bu tür "efsane günler" adı altında yapılan
kampanyaların denetlenmesi ve doğru yönlendirilmesi gerekiyor. Bakanlıklar,
yerel yönetimler ve bu konuda tecrübeli, güvenilir kişilerin analizleri ile
fiyatların ve ürünlerin kalitesinin kontrol edilmesi şart. Aksi takdirde, sonuç
genellikle hüsran oluyor” diye konuştu.