PALANDÖKEN “PANDEMİDE ÇOCUK İŞÇİLİĞİ İLE MÜCADELE HIZ KESMEMELİ”
ANKARA- Pandemi döneminde
çocuk işçiliği ile mücadelenin hız kesmemesi gerektiğini ifade eden TESK Genel
Başkanı Bendevi Palandöken, “TÜİK
verilerine göre 2019 yılında çalışan çocukların ne yazık ki yüzde 34,3'ü
eğitime devam etmedi. Pandemi döneminde evde örgün eğitimden uzak kalan
çocuklarımızın okullaşma oranının düşmemesi, kariyer seçimlerinde yetenek,
bilgi ve becerilerine göre çocuklarımızın mesleki eğitime yönlendirilmesi için
çalışmalar yapılmalı. Pandemi döneminde çalışamayan çocuklara devlet tarafından
cep harçlığı sağlanmalı. Ekonomik sıkıntı çeken ailelerin elde edemediği
gelirler için çocuklarını ikinci bir işte çalıştırmalarının önüne geçilmeli. Dünya
zor günlerden geçerken geleceğimiz olan çocuklarımıza yatırım yapmalıyız. Gelin
el ele verelim. Çocuklarımızın yarınlarını hep birlikte kuralım” dedi.
-“ÇOCUKLARIMIZIN
ÜSTÜN YARARI İÇİN GEREKLİ TÜM ÖNLEMLER ALINMALI”
12
Haziran Dünya Çocuk İşçiliği İle Mücadele Günü vesilesiyle yazılı bir açıklama yapan
Türkiye Esnaf ve Sanatkârları Konfederasyonu (TESK) Genel Başkanı Bendevi Palandöken,
“Bu önemli gün vesilesiyle çocuk işçiliği konusuna dikkat çekerek
üyelerimizi, işçisi, işvereni, kamu, özel sektörü ve tüm halkımızı bu önemli
insan hakları ihlaline karşı mücadele etmeye, bilinçlenmeye ve çocuklarımızın
üstün yararı için gereken ciddi önlemleri almaya davet ediyoruz. Çocuk işçiliği
ile mücadele kapsamında bugüne kadar UNICEF ile önemli çalışmalara imza attık. 10
ilimizde pek çok eğitimler, işyeri ziyaretleri ve farkındalık artırma faaliyetleri
yürüttük. Bu yıl da
çalışmalarımız tüm
hızıyla devam ediyor” diye konuştu.
-“2019’DA ÇALIŞAN
ÇOCUKLARIN YÜZDE 34’Ü EĞİTİME DEVAM ETMEDİ”
İstatistiklere
göre 2019 yılında çalışan çocukların yüzde 34’ünün eğitime devam etmediğini
belirten Palandöken, “TÜİK tarafından bu
yıl çocuklara ilişkin ‘İstatistiklerle Çocuk 2019’ ve ‘Çocuk İşgücü Anketi
2019’ olmak üzere iki rapor yayınlandı. Bu raporlar bize gösterdi ki yapılan çalışmalar
henüz başlangıç, olumlu sonuçlara ulaşılmakla birlikte ve yeterli değil. Çünkü İşgücü
Anketi verilerine göre 2019 yılında çalışan çocukların ne yazık ki yüzde 34,3'ü
eğitime devam etmedi. Pandemi sürecinde okuldan uzaklaşan, bir kısmı da uzaktan
eğitim imkanı bulunmayan çocuklarımızın iş gücüne katılımının artması da
öngörülebilecek ve önlenmesi gereken bir risktir. Çünkü çocuklarımızın yeri
okullardır” ifadelerini kullandı.
-“MESLEKİ EĞİTİMİN
ÖNEMİ HER GEÇEN GÜN ARTMAKTADIR”
TESK’in
çocuk işçiliği ile mücadele kapsamında yaptığı işbirliği çalışmalarının pandemi
sürecinde de hız kesmeden devam ettiğini anlatan Palandöken, “Çocukların ilkokul seviyesindeki net
okullaşma oranı 2018-2019 öğretim yılında yüzde 91,9 olurken buna karşılık ortaöğretim
seviyesinde net okullaşma oranı 7.7 puan düşerek, 2018-2019 öğretim yılında
yüzde 84,2 oldu. Çocuklarımızın ekonomik nedenlerle çalışmak zorunda
kaldıkları, bu nedenle okul hayatından uzaklaştıklarını ne yazık ki biz de
çalışmalarımız sırasında gördük. Bu noktada mesleki eğitimin önemi daha da
artıyor. Çocuklar mesleki eğitim yoluyla bir yandan ustalarının yanında pratik
eğitim alarak diğer yandan yaşıtlarıyla birlikte okulda mesleğin teorik
boyutunu öğrenebiliyor. Böylece çocuklara gelecekleri için yatırım yapma imkanı
sunuluyor” dedi.