• E-Posta
  • Yazdır

PALANDÖKEN, `HER 3 ARAÇTAN 1`İ HURDAYA AYRILMA YAŞINDA`


 

ANKARA- Ülkemizdeki 6 - 8 milyon arasındaki hurda aracın tümünün teslim edildiğinde hurda ithalatının azalacağına dikkati çeken TESK Genel Başkanı Bendevi Palandöken, `Ülkemizde hurdaya ayrılan araç sayısı bu yılın Nisan ayına kadarki son 3 yılda 277 bin 835 oldu. Fakat hurdaya ayrılması beklenen 6 ile 8 milyon arasında araç var. Tüm araç sahipleri özellikle ÖTV teşvikinden de yararlanarak aracını hurdaya teslim ederse hurda ithalatımız azalacaktır` dedi.

-`HURDAYA AYRILMA YAŞI GELMİŞ TÜM ARAÇLAR TESLİM EDİLMELİ`

Hurda araçlarla ilgili teşviklerin artırılması gerektiğine dikkati çeken Türkiye Esnaf ve Sanatkârlar Konfederasyonu (TESK) Genel Başkanı Bendevi Palandöken, `2016 yılında 118 bin 628 araç, 2017 yılında 118 bin 928 araç, bu yılın ilk 4 ayında 40 bin 928 araç hurdaya ayrıldı. Oysaki bu sayının her yıl giderek artması gerekiyor. Savunma sanayimizin de en önemli girdilerinden birisi olan hurda konusu bu noktada çok önemli. İşleme tesislerinde parçalara ayrılan araçlar geri dönüşüm ile hammadde ve yarı mamul olarak ekonomiye katkıda bulunuyor. 16 yaşın üzerinde 8 milyon, 20 yaş üzerinde ise 6 milyon araç olduğu tahmin ediliyor. Aslında hurdaya ayrılması gereken tüm araçlar teslim edilse hurda ithalatı büyük oranda azalır. Bu da Hurda Araç Teşviki maddelerinin daha cazip hale gelmesi ile gerçekleşir. Örneğin aracını hurdaya çıkaranların yeni araç alımındaki ÖTV`yi 10 bin lira daha az ödemesinde, miktar mutlaka artırılmalı. Örneğin aracını hiç yenilemeyen araç sahiplerine de hurdaya ayırması için bir bedel verilerek teşvik edilmeli` diye söyledi.

-`HER 3 ARAÇTAN 1`İ HURDAYA AYRILMA YAŞINDA`

Hurda araçların teslimatında yalnızca ekonomik olarak değil çevre ve hava temizliği ile de kazanım sağlanacağını vurgulayan Palandöken, `Trafikte 22 milyon aracın 3`te 1`inin hurdaya ayrılması gerekiyor. Ülkemiz son 10 yılda hurda ithalatına 6,5 milyar dolar harcadı. Tüm hurda araçların teslim edilerek kazanım sağlanması bu yüzden önemli. Fakat 16 ve özellikle 20 yaşın üzerindeki araçların tümünün teslim edilmesiyle kazanım sağlanacak tek nokta ekonomik değil. Bu araçlar aynı zamanda çevreye, doğaya, iklim değişikliğine ve hava kirliliğine sebep oluyor. Tümünün hurdaya ayrılması ile doğayı kirleten 15 milyon ton karbondioksit gazının salınımı da daha asgariye inmiş olacak. Bununla birlikte trafik kazaları nedeniyle yaşanan can ve mal kayıplarında da büyük oranda azalma olacak. Tüm bunlara ek olarak ise araçlar ne kadar eski olursa o kadar daha çok yakıt harcıyor. Yeni araç alımlarında daha cazip teşvikler eklenirse yakıttan da ülke ekonomisi olarak tasarruf etmiş oluruz` şeklinde konuştu.