7194 SAYILI KANUN İLE BAZI KANUNLARDA VE 375 SAYILI KHK'DA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN İLE İLGİLİ AÇIKLAMALAR 117 SAYILI GENELGE 11.12.2019
7194 sayılı Dijital Hizmet
Vergisi ile Bazı Kanunlarda ve 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik
Yapılması Hakkında Kanun 7 Aralık 2019 tarihli ve 30971 sayılı Resmi Gazetede
yayımlanmıştır. Anılan Kanun ile getirilen yeni vergiler ve diğer düzenlemeler
aşağıdaki gibidir.
Şehir içi yolcu taşıma faaliyetinde bulunan esnafımızın
hasılat esaslı gelir vergisi uygulamasına ilişkin olarak 309 seri numaralı
Gelir Vergisi Genel Tebliği, 3 Aralık 2019 tarihli ve 30967 sayılı Resmi
Gazetede yayımlanmıştır.
Hatırlanacağı üzere, Katma Değer Vergisi Kanununun 38inci maddesinde
değişiklik yapılarak hasılat esaslı vergileme yöntemi daha önce uygulanmaya
başlanmıştı. KDV Kanununda yapılan bu düzenlemeye uygun olarak Gelir Vergisi
Kanununda da yasal düzenleme yapılmış, 7186 sayılı Kanunun 1inci maddesi ile
Gelir Vergisi Kanununun 113üncü maddesi değiştirilerek hasılat esaslı gelir
vergisinin yasal düzenlemesi hayata geçirilmiştir. 309 no.lu GVK Tebliği ile
söz konusu uygulamaya ilişkin usul ve esaslar belirlenmiştir.
Anılan düzenlemeye göre, hasılat esaslı
kazanç tespiti uygulamasından, şehir içi yolcu taşımacılığı faaliyetinde
bulunan ve bu faaliyetlerinden kaynaklanan hasılatlarının tamamını elektronik
ücret toplama sistemleri aracılığıyla elde eden gelir (kazançları basit usulde
tespit edilenler dâhil) veya kurumlar vergisi mükelleflerinden bu hususta
talepte bulunanlar yararlanabileceklerdir.
Bir başka ifade ile, hasılat esaslı kazanç tespiti uygulamasından
yararlanılabilmesi için;
a) Uygulamadan yararlanmak isteyen mükelleflerin şehir içi yolcu
taşımacılığı faaliyetinde bulunması,
b) Bu faaliyetlerden kaynaklanan hasılatın tamamının
elektronik ücret toplama sistemleri aracılığıyla elde edilmesi,
c) Bağlı olunan vergi dairesine uygulamadan yararlanma hususunda yazılı
olarak talepte bulunulması gerekmektedir.
Vergi dairelerine yapılan başvurular bir ay içerisinde incelenerek,
şartları sağlayıp sağlamadıkları ve taleplerinin kabul edilip edilmediği hususu
mükelleflere yazı ile bildirilecektir. Talepleri kabul edilenler, söz konusu
bildirimin kendilerine tebliğ edildiği tarihi takip eden yılın başından
itibaren hasılat esaslı kazanç tespiti usulüne geçeceklerdir. Aralık ayı içerisinde bu hususta başvuruda
bulunan mükelleflerden şartları sağlayanlar için vergi dairelerince bir sonraki
takvim yılı içerisinde kendilerine yazı ile bildirim yapılanlar, bildirimin
yapıldığı takvim yılının başından itibaren hasılat esaslı kazanç
tespiti usulüne geçeceklerdir.
Yeni işe başlayanlardan, kazançlarını bu usule göre tespit etmek
isteyenlerin, işe başlama bildirimiyle birlikte hasılat esaslı kazanç
tespiti usulünden faydalanmak istediklerini ayrı bir dilekçe ile belirtmeleri
gerekmektedir.
Şehir içi yolcu taşımacılığı faaliyetinde bulunan ve bu
faaliyetlerinden kaynaklanan hasılatlarının tamamını elektronik ücret
toplama sistemleri aracılığıyla elde edenlerden başvuruları vergi dairesi
tarafından kabul edilenler, söz konusu faaliyetlerinden elde ettikleri
gayrisafi hasılatlarının %10'unu bu faaliyetlerine ilişkin vergiye tabi kazanç
olarak beyan edeceklerdir. Katma değer vergisi yönünden hasılat esaslı sisteme
geçmiş olanlar, KDV dahil hasılatlarını beyan edeceklerdir.
Örneğin, gelirlerinin tamamını elektronik ücret toplama yöntemine göre
tahsil eden bir yolcu otobüsü işleticisi esnafın 2020 yılı hasılatının 100.000
TL, giderlerinin ise 80.000 TL olması halinde bu esnafın hasılat esaslı sisteme
geçmesi halinde beyan edeceği geliri 100.000 TL, ödeyeceği vergi de (yüzde 10),
10.000 TL olacaktır. Aynı esnafın hasılat esaslı sisteme geçmemiş olması
halinde ise ödeyeceği vergi (100.000 – 80.000 = 20.000 x (tarifedeki gelir
vergisi oranı)) 3.100 TL olacaktır.
Görüleceği üzere, kanunen kabul edilen giderleri yüksek olan esnafın
hasılat esaslı sistemde ödeyeceği vergi, mevcut sisteme göre daha yüksek
çıkabilecektir. Nitekim, hasılat esaslı
sisteme geçenler 2 yıl boyunca bu sistemden çıkamayacaklar ve kanunla tanınmış
indirim ve istisnalardan da yararlanamayacaklardır. Örneğin, hasılat esaslı
sisteme geçen ve basit usulde vergiye tabi bir esnafın, (2019 yılı için) 11.000
TL tutarındaki kazanç indiriminden yararlanması mümkün değildir.
Hasılat esaslı sisteme geçerek iki yıl süreyle bu sistemde kaldıktan
sonra bu sistemden çıkmak isteyenler, bağlı oldukları vergi dairesine dilekçe
vererek, takip eden yıl başından itibaren hasılat esaslı kazanç tespiti
sisteminden çıkabileceklerdir.
Elektronik ortamda düzenlenmesi gereken e-fatura, e-arşiv
fatura, e-irsaliye ve benzeri diğer belgelerin uygulanmasına yönelik usul ve
esasların belirlendiği 509 sıra numaralı Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği, 19
Ekim 2019 tarihli ve 30923 sayılı Resmi Gazetede yayımlanmıştır.
Söz konusu tebliğe göre, 2018 ve takip eden yıllardaki brüt satış
hasılatı 5 milyon TL’nin üzerinde olanlar, e-ticaret faaliyetinde bulunanlar
ile sebze ve meyve ticareti ile iştigal eden komisyoncu veya tüccarlar e-fatura
uygulamasına geçmek zorundadır. Diğer taraftan, vergi mükellefi olanlara
düzenlenen ve vergiler dahil toplam tutarı 5.000 TL ve üzerinde olan faturalar
ile vergi mükellefi olmayanlara düzenlenen ve vergiler dahil toplam tutarı
30.000 TL ve üzerinde olan faturaların 1 Ocak 2020 tarihinden itibaren Gelir
İdaresi Başkanlığı (GİB) tarafından sunulacak olan e-belge portalı üzerinden
düzenlenmesi zorunludur.
Bu zorunluluk, e-fatura kapsamında olmayıp, sadece yukarıda belirtilen
tutarların üzerindeki faturaların elektronik ortamda düzenlenmesi şeklinde
uygulanacaktır. Aynı kişiye, aynı gün içinde düzenlenen faturalar tek bir
fatura olarak değerlendirilecektir. Aynı gün içinde düzenlenmeyen faturaların
toplam tutarı, yukarıda belirtilen hadleri aşsa dahi, e-arşiv fatura kapsamında
değerlendirilmeyecektir. Örneğin, vergi mükellefi olan (B) lokantasına, kasap
(A) tarafından 6.000 TL tutarında bir fatura düzenlenmesi halinde, bu faturanın
GİB tarafından duyurulacak olan e-belge portalı üzerinden elektronik ortamda
düzenlenmesi gerekecektir. Ancak, kasap (A)’nın birer gün arayla (B)
lokantasına 4.000 TL ve 2.000 TL tutarlarında iki ayrı fatura düzenlemesi
halinde, bu işlem e-arşiv fatura kapsamına dahil olmayacak ve söz konusu
faturaların elektronik ortamda düzenlemesi gerekmeyecektir.
Yukarıda GİB tarafından duyurulacağı belirtilen e-belge portalı ile
ilgili olarak GİB tarafından bir tebliğ yayımlanmamış olup, esnafımızın e-arşiv
fatura düzenleme zorunluluğu kapsamından çıkartılması hususundaki başvurumuz
yazılı ve sözlü olarak Hazine ve Maliye Bakanlığına iletilmiştir.
Vergi dairelerine verilen muhtasar beyannameler ile
Sosyal Güvenlik Kurumuna verilen aylık prim ve hizmet belgelerinin
birleştirilerek “Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi” olarak beyan edileceği,
uygulamanın 4 Kırşehir, Amasya, Bartın ve Çankırı illerinde pilot uygulama
olarak başlayacağı, diğer illerde ise söz konusu uygulamanın 1 Ocak 2020
tarihinde yürürlüğe gireceği, daha önceki genelgelerimiz ile meslek
kuruluşlarımıza duyurulmuştu.
Bu
vesile ile, “muhtasar ve prim hizmet beyannamesi” sisteminin 1 Ocak 2020
tarihinden itibaren tüm illerde uygulanmaya başlanacağını bir kez daha
hatırlatırız.
4.1 Dijital
Hizmet Vergisi
7194
sayılı Kanunla elektronik ortamda verilen hizmetlerin vergilendirilmesine
yönelik yeni bir vergi uygulaması getirilmiştir. Buna göre;
-
Dijital ortamda sunulan her türlü reklam
hizmetleri (reklam kontrol ve performans ölçüm hizmetleri, kullanıcılarla
ilgili veri iletimi ve yönetimi gibi hizmetler ile reklamın sunulmasına ilişkin
teknik hizmetler dâhil);
-
Sesli, görsel veya dijital herhangi bir içeriğin
(bilgisayar programları, uygulamalar, müzik, video, oyunlar, oyun içi
uygulamalar ve benzerleri dâhil) dijital ortamda satışı ile bu içeriklerin
dijital ortamda dinlenmesine, izlenmesine, oynanmasına veya elektronik
cihazlara kaydedilmesine veya bu cihazlarda kullanılmasına yönelik dijital
ortamda sunulan hizmetler;
-
Kullanıcıların birbirleriyle etkileşime
geçebilecekleri dijital ortamların sağlanması ve işletilmesi hizmetleri
(kullanıcılar arasında bir mal veya hizmetin satılmasına veya satılmasının
kolaylaştırılmasına yönelik sunulan hizmetler dâhil);
dijital hizmet vergisine tabidir. Türkiye’de elde ettikleri
hasılatı 20 milyon Türk Lirasından veya dünya genelinde elde ettikleri hasılatı
750 milyon Euro’dan fazla olan dijital hizmet sağlayıcılar, dijital hizmet
vergisinin mükellefidir.
Dijital hizmet vergisinin oranı, verginin konusuna giren hizmetlerden
elde edilen hasılatın yüzde 7,5’idir.
4.2 Konaklama
Vergisi
7194
sayılı Kanunla getirilen bir diğer yeni vergi de “konaklama vergisi”dir. Otel,
motel, tatil köyü, pansiyon, apart otel, misafirhane, kamping, dağ evi, yayla
evi gibi konaklama tesislerinde verilen geceleme hizmeti ile bu hizmetle
birlikte satılmak suretiyle konaklama tesisi bünyesinde sunulan diğer tüm
hizmetler (yeme, içme, aktivite, eğlence hizmetleri ve havuz, spor, termal ve
benzeri alanların kullanımı gibi) konaklama vergisine tabidir. Geceleme
hizmetinin; sağlıklı yaşam tesisleri, eğlence merkezleri gibi tesislerin
bünyesinde sunulması, vergilendirmeye etki etmeyecektir.
Konaklama
vergisinin oranı yüzde 2 olup, bu vergi, konaklama tesislerince düzenlenen
fatura ve benzeri belgelerde ayrıca gösterilecektir. Bu vergi, katma değer
vergisinin matrahına dahil edilmeyecektir. Kanuna eklenen geçici madde ile
konaklama vergisinin oranı 31.12.2020 tarihine kadar yüzde 1 olarak
uygulanacaktır.
Öğrenci
yurtları, pansiyonları ve kamplarında öğrencilere verilen hizmetler ile yabancı
devletlerin Türkiye’deki diplomatik temsilcilikleri, konsoloslukları ve
bunların diplomatik haklara sahip mensupları ile uluslararası anlaşmalar
gereğince vergi muafiyeti tanınan uluslararası kuruluşlar ve mensuplarına
verilen hizmetler konaklama vergisine tabi değildir.
Konaklama
vergisi aylık olarak beyan edilecek olup, her ayın vergisi, takip eden ayın
26ncı günü akşamına kadar KDV yönünden bağlı oluna vergi dairesine beyan
edilecek ve aynı süre içinde ödenecektir.
Konaklama
vergisi, 1 Nisan 2020 tarihinde yürürlüğe girecek olup, uygulamaya ilişkin usul
ve esaslar Hazine ve Maliye Bakanlığınca çıkarılacak olan genel tebliğ ile
açıklanacaktır.
4.3 Personel
Taşıma Hizmeti İstisnası
Gelir Vergisi Kanununa göre, çalışanların toplu olarak işyerlerine
gidip gelmelerini sağlamak amacıyla işverenin vermiş olduğu taşıma hizmeti
gelir vergisine tabi değildir. 7194 sayılı Kanunla, bu istisnaya sınır
getirilmiş olup taşıma hizmetinin fiilen verilmediği, bunun yerine toplu taşıma
kartı, bileti veya bu amaçla kullanılan farklı ödeme sistemlerinin kullanıldığı
durumlarda, günlük 10 TL’nin üzerindeki harcamalar ücret olarak gelir vergisine
tabi tutulacaktır. Taşıma hizmeti için nakden ödeme yapılması halinde ise,
istisna geçerli olmayacak, ödenen tutarın tamamı ücrete eklenmek suretiyle
gelir vergisine tabi tutulacaktır.
4.4 Binek
Otomobil Harcamalarının Gider Olarak İndirimi
Gelir Vergisi Kanununa göre, binek otomobillerin satın alınması
sırasında ödenen özel tüketim vergisi gider yazılabilmekte, katma değer vergisi
otomobilin fiyatına dahil edilerek amortisman yoluyla giderleştirilebilmekte ve
bu araçların kullanımı nedeniyle ödenen akaryakıt harcamaları ile bakım ve
onarım harcamaları da gider yazılabilmektedir. 7194 sayılı Kanun ile;
-
Faaliyetleri kısmen veya tamamen binek
otomobillerinin kiralanması veya çeşitli şekillerde işletilmesi olanların bu
amaçla kullandıkları hariç olmak üzere, kiralama yoluyla edinilen binek otomobillerinin
her birine ilişkin aylık kira bedelinin 5.500 Türk
lirasına kadarlık kısmı ile binek otomobillerinin iktisabına ilişkin
özel tüketim vergisi ve katma değer vergisi toplamının en fazla 115.000 Türk
lirasına kadarlık kısmı gider olarak dikkate alınacaktır.
-
Faaliyetleri kısmen veya tamamen binek
otomobillerinin kiralanması veya çeşitli şekillerde işletilmesi olanların bu
amaçla kullandıkları hariç olmak üzere, binek otomobillere ilişkin giderlerin
en fazla %70’i indirilebilecektir.
-
Faaliyetleri kısmen veya tamamen binek otomobillerinin
kiralanması veya çeşitli şekillerde işletilmesi olanların bu amaçla
kullandıkları hariç olmak üzere, özel tüketim vergisi ve katma değer vergisi
hariç ilk iktisap bedeli 135.000 Türk lirasını, söz konusu vergilerin maliyet
bedeline eklendiği veya binek otomobilin ikinci el olarak iktisap edildiği
hâllerde, amortismana tabi tutarı 250.000 Türk lirasını aşan binek
otomobillerinin her birine ilişkin ayrılan amortismanın en fazla bu tutarlara
isabet eden kısmı gider yazılabilecektir. Bu uygulanmada binek otomobilin
iktisap edildiği tarihte yürürlükte olan tutar dikkate alınacaktır.
7194
sayılı Kanunla binek otomobiller için getirilen
bu gider kısıtlamaları, 1 Ocak
2020 tarihinden itibaren yürürlüğe girecektir.
4.5 Ücret
Gelirinin Beyan Edilmesi
Gelir
Vergisi Kanununa göre, tek işverenden alınan ücret gelirleri, tutarı ne olursa
olsun tevkifat (stopaj) yoluyla vergilendirildiğinden bu gelirler için
beyanname verilmemekteydi. 7194 sayılı Kanunla yapılan değişiklikle, ister tek
isterse birden fazla işverenden elde edilirse edilsin, ücret gelirlerinin
toplamı 500.000 TL’yi aşması halinde beyanname verilmesi gerekmektedir.
4.6 Yeni
Gelir Vergisi Tarifesi
7194 sayılı Kanunla gelir vergisi tarifesi değiştirilmiş, 4 dilimden
oluşan tarifeye 5inci dilim eklenmiştir. Yeni gelir vergisi tarifesi aşağıdaki
gibidir.
18.000 TL’ye kadar |
%15 |
40.000 TL’nin 18.000 TL’si için
2.270 TL, fazlası |
%20 |
98.000 TL’nin 40.000 TL’si için
7.100 TL (ücret gelirlerinde 148.000 TL’nin 40.000 TL’si için 7.100 TL),
fazlası |
%27 |
500.000 TL’nin 98.000 TL’si
için 22.760 TL, (ücret gelirlerinde 500.000 TL’nin 148.000 TL’si için 36.260
TL), fazlası |
%35 |
500.000 TL’den fazlasının
500.000 TL’si için 163.460 TL (ücret gelirlerinde 500.000 TL’den fazlasının
500.000 TL’si için 159.460 TL), fazlası |
%40 |
4.7 Değerli
Konut Vergisi
7194
sayılı Kanunla getirilen yeni bir vergi de değerli konut vergisidir. Emlak
Vergisi Kanununa eklenen bu düzenleme ile vergi değeri veya Tapu ve Kadastro
Genel Müdürlüğünce belirlenen değeri 5.000.000 Türk Lirası ve üzerinde olan
konutlar, değerli konut vergisine tabidir.
Değerli
konut vergisinin oranı;
-
Değeri 5.000.000 TL ile 7.500.000 TL arasında
olanlar için binde 3;
-
Değeri 7.500.001 TL ile 10.000.000 TL arasında
olanlar için binde 6;
-
Değeri 10.000.001 TL’yi aşanlar için binde
10’dur.
Sahibi olduğu konutun değeri yukarıda yazılı tutarları aşanlar, konutun
değerinin bu tutarları aştığı yılı takip eden yılın Şubat ayının 20nci günü
akşamına kadar değerli konut vergisi beyannamesi vermekle yükümlüdür. Tahakkuk
eden vergi, aynı yılın Şubat ve Ağustos aylarında iki eşit taksitte
ödenecektir.
7183 sayılı Türkiye Turizm Tanıtım ve Geliştirme
Ajansı Hakkında Kanun, 2 Kasım 2019 tarihli ve 30936 sayılı Resmi Gazetede
yayımlanmış, anılan Kanunun 6ncı maddesi ile turizm sektöründe faaliyette
bulunan işletmelere “turizm payı beyannamesi” verme ve belirli bir oranda
turizm payı ödenmesi yükümlülüğü getirilmiştir.
Söz
konusu düzenlemeye göre; Kültür ve Turizm Bakanlığı tarafından düzenlenen kısmi
turizm işletmesi veya turizm işletmesi belgesiyle ya da ilgili kurum veya
kuruluş tarafından düzenlenen işyeri açma ve çalışma ruhsatıyla faaliyet
gösteren oteller, tatil köyleri, butik oteller, konaklama içeren özel tesisler,
moteller, hosteller, pansiyonlar, apart oteller ve konaklama içeren kırsal
turizm tesisleri (dağ evi, köy evi, çiftlik evi, yayla evi ve oberj) ile
kampingleri işletenler turizm payı beyannamesi vermek ve bu beyanname üzerinde
hesaplanan turizm payını ödemekle yükümlüdür. Yukarıda sayılan tesisleri
işletenlerin, bu tesislerin alt ünitelerini kiraya vermeleri halinde bu
ünitelerden elde edecekleri kira gelirlerini de net satışlarına dahil ederek
beyan edeceklerdir.
Turizm
payı, konaklama işletmelerinin elde ettikleri net satışlar ve alt ünitelerinden
elde ettikleri kira gelirlerinin toplamı üzerinden;
a) Bileşik tesisler ile konaklama tesislerinden binde yedi buçuk,
b) Bakanlıktan belgeli yeme-içme ve eğlence tesislerinden binde yedi
buçuk,
c) Deniz turizmi tesisleri ile Bakanlıktan belgeli deniz turizmi
araçlarından binde yedi buçuk,
ç) Seyahat acentalarından (münferit uçak bileti satışları hariç) on
binde yedi buçuk,
d) Havayolu işletmelerinden (ticari yolcu taşımacılığı
faaliyetlerinden) on binde yedi buçuk,
e) Devlet Hava Meydanları İşletmesi Genel Müdürlüğü tarafından
işletilenler hariç olmak üzere havalimanı ve terminal işletmelerinden binde
iki,
oranında
hesaplanacaktır.
Kış, termal, sağlık, kırsal ve nitelikli spor turizmi gibi Bakanlık
tarafından teşvik edilmesi uygun görülen turizm türlerinde faaliyet gösteren
tesisler için bu oranlar yüzde elli indirimli olarak uygulanacaktır.
Turizm payı, kurumlar tarafından aylık, gerçek kişiler tarafından 3 aylık
dönemler halinde elektronik ortamda beyan edilecektir. 3 aylık dönemler;
Birinci dönem; Ocak-Şubat-Mart.
İkinci dönem; Nisan-Mayıs-Haziran.
Üçüncü dönem; Temmuz-Ağustos-Eylül.
Dördüncü dönem; Ekim-Kasım-Aralık şeklinde uygulanacak olup, beyan
süresi, beyan dönemini takip eden ayın son günüdür. Beyan edilen turizm payı
aynı süre içinde ödenecektir.
Defter-beyan sistemini kullanmakta olan meslek odalarımız, basit usulde
vergiye tabi üyelerinin beyannamelerini elektronik ortamda göndereceklerdir.
Turizm Payı Beyannamesi vermekle yükümlü olanların ilk beyanname
gönderilmeden önce turizm payı mükellefiyetinin tesis işlemlerinin yapılması
için Başkanlığın İnteraktif Vergi Dairesi (https://ivd.gib.gov.tr/) sistemi
üzerinden elektronik ortamda başvuru yapmaları ya da dilekçe ile yetkili vergi
dairesine müracaat etmeleri veya dilekçelerini kayıtlı posta (Taahhütlü, Acele
Posta Servisi (APS) vb.) ile göndermeleri gerekmektedir.
Turizm Payı Beyannamesi https://ebeyanname.gib.gov.tr/internet
adresinden görüntülenebilecektir.
Turizm Payı Beyannamesini üç aylık dönemler hâlinde beyan etme
zorunluluğu getirilen mükelleflerin Ekim-Kasım-Aralık/2019 dönemine ilişkin
olarak verecekleri ilk beyannamelerini 31/1/2020 günü saat 23.59’a kadar
elektronik ortamda beyan etmeleri gerekmektedir.
NACİ SULKALAR | M. BURHAN AKSAK |
GENEL SEKRETER | GENEL BAŞKAN VEKİLİ |
İlgili Dosya İçin Tıklayınız